Headlines
Published On: Monday, August 29, 2011
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

~ HAK-HAK WAKTU YG TIDAK MUNGKIN DAPAT DIGANTI ~


Adapun kewajipan dalam wu itu ada empat iaitu :

1 – Waktu Menerima Nikmat

Kewajipan pada waktu menerima nikmat adalah bersyukur.

2 – Waktu Ditimpa Bencana @ Cubaan

Kewajipan waktu ditimpa bencana adalah bersabar dan rela atas cubaan tersebut.

3 – Waktu Taat

Kewajipan pada waktu taat ialah mengerti bahawa ketaatan ini adalh suatu nikmat pemberian Allah.Janganlah sampai menyangka bahawa ketaatan itu adalah semata-mata usaha sendiri,tanpa nikmat Allah di dalamnya.

4 – Waktu Mengerjakan Maksiat

Kewajipan pada waktu mengerjakan maksiat adalah bertaubat dan memohon ampun kepada Allah.

Berdasarkan apa yg dijelaskan di atas,maka cubalah kita renungkan ,bagaimana orang dapat menggantikan kewajipan waktu yang tertinggal apabila waktu itu telah berubah ?? Hal ini adalah kerana dengan berubahnya waktu,maka berubahlah pula hak kewajipannya.Sehingga dia tidak dapat menggantikan apa yang tertinggal pada masa yang telah berlalu.

Rasulallah s.a.w bersabda maksudnya :

Barangsiapa yang diberi hendaklah bersyukur,diuji lalu bersabar,dianiyai lalu memberi ampun,menganiyai lalu meminta ampun.Kemudian selepas itu Rasulallah s.a.w diam sehingga para sahabat bertanya : Lalu apakah yang akan diperolehinya ya Rasulallah?Maka baginda bersabda : Merekalah orang-orang yang mendapat kesejahteraan dam mereka itu orang-orang yang mendapat petunjuk.

( Diambil dari Kitab Al-Hikam oleh Syeikh Ahmad Ataillah )

Justeru itu janganlah kita melewatkan umur tanpa melakukan amal soleh,kerana umur yang telah berlalu itu tidak akan kembali lagi.Kalau ada orang yang membiarkan umurnya berlalu tanpa melakukan amal soleh beerti dia telah ditimpa kerugian kerana tidak dapat mengulangi umurnya yang telah berlalu itu.

Apa yg telah dihasilkan seseorang dalam umurnya berupa amal soleh adalah merupakan barang yang tidak ternilai harganya.Kerana dengan amal solehnya itu,dia akan memperoleh keuntungan buat selama-lamanya abadi dan tidak akan rosak.

Oleh kerana itu bagi orang-orang yang soleh,mereka benar-benar menggunakan waktu yang ada untuk perkara yang bermanfaat bukan untuk disia-siakan dengan melakukan maksiat..wallahualam.

--> Petikan dari buku : Rahmat Disebalik Dugaan ( KASMURI SELAMAT MA )~ Terbitan Darul Nu’man ~

.:: UDT KMKJ 2010/12 ::.

About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 2:19:00 PM . Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 2:19:00 PM . Filed under . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " ~ HAK-HAK WAKTU YG TIDAK MUNGKIN DAPAT DIGANTI ~ "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive