Headlines
Published On: Tuesday, December 14, 2010
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

Selamat Berpuasa Asyura dan Di Sebalik Muharram dan Asyura Itu,


          

Muharam adalah bulan pertama dalam islam (hijrah). Sebelum Baginda berhijrah dari mekah ke yathrib,kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi.Hijrah Baginda dari sudut ukhuwah dan syiar islam itu sendiri.

         Pada asasnya,Muharam membawa maksud “diharamkan” atau “pantang” iaitu Allah melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah.Namun demikian larangan ini diutamakan setelah pembukaan Makkah(Al-Baqarah:91).Sejak pemansuhan itu,umat islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan laragan yang berkenaan.

        Satu Muharam-Khalifah Umar Al-Khatab mula membuat penetapan kiraan dalam hijrah,Sepuluh Muharam pula di namakan juga hari Asyura,Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang menegakan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

           Allah mengurniakan kelebihanyang banyak bagi sesiapa yang meningkatkan amalan di bulan Muharam.Antaranya berpuasa sunat.Daripada Saidatina Aisyah berkata yang bermaksud: “orang Quraisy pada zaman jahiliah  berpuasa pada hari Asyura, dan Rasulullah S.W.A. juga berpuasa pada hari Asyura,maka apabila Baginda datang ke Madinah,Baginda berpuasa pada hari itu dan menyuruh orang ramai supaya berpuasa.

           Apabila di Fardhukan kewajiban puasa Ramadhan,ditinggalkan puasa pada hari Asyura,lalu Baginda bersabda “Sesiapa yang mahu berpuasa,maka dia boleh berpuasa dan jika sesiapa yang tidak mahu berpuasa,maka dia boleh tinggalkanya” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

         Daripada Hadis yang di riwayatkan itu dapat difahami bahawa puasa hari Asyura adalah perkara yang di wajibkan sebelum di Fardhukan puasa Ramadhan.Apabila di Fardhukan puasa Ramadhan pada tahun kedua Hijrah,maka kewajiban ini gugur.

         Bagaimanapun,ia digalakkan dan salah satu daripada sunnah yang sangat di tuntut,Perkara ini adalah antara kesimpulan yang disebut oleh Al-Imam Hajar Al-‘Asqalani(W 852) dan Al-Imam Muslim(W 676) ketika menghuraikan hadis mengenai puasa Asyura.

Di dalam riwayat yang lain pula oleh Qatadah.Bahawa Rasulullah SWA. ditanya mengenai puasa Asyura,lalu Baginda menjawab: “Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu.” (Riwayat At’Tarmizi)

Dari Ibn Abbas bahawa beliau pernah ditanya mengenai puasa pada hari Asyura,lalu berkata “Aku tidak pernah ketahui Rasulullah berpuasa sehari kerana mencari kelebihan di atas hari lain kecuali pada hari ini,dan Baginda tidak berpuasa sebulan kerana mencari kelebihan diatas bulan yang lain kecuali bulan ini,Iaitu RAmadhan” (Riwayat Imam Muslim).

Selain itu umat Islam juga digalakan berpuasa pada hari sebelumnya iaitu hari kesembilan Muharam.

          Dari Ibn Abbas,ketika Rasullullah berpuasa pada hari Asyura,Baginda turut mengarahkan orang ramai berpuasa,lalu meraka berkata: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya hari ini adalah hari yang dibesarkan oleh kaum Yahudi dan Nasrani”,lalu Baginda bersabda lagi: “Sekiranya pada tahun depan,jika diizinkan Allah,kita akan berpuasa pada hari kesembilan. Maka sama-samalah kita meningkatkan ketawqann dengan berpuasa pada 9 dan 10 Muharram ini dan salam Asyura..




Badan Pengurus,
Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan
2010/11






About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 10:47:00 PM . Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 10:47:00 PM . Filed under , . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " Selamat Berpuasa Asyura dan Di Sebalik Muharram dan Asyura Itu, "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive