Headlines
Published On: Wednesday, July 18, 2012
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

Allah menjanjikan pahala yang berganda-ganda pada bulan Ramadhan


“Dengan Nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.”

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa” Al-Baqarah : 183.

Berakhirnya Sya’ban, maka bermulalah bulan yang di nanti-nantikan oleh seluruh umat Islam yang beriman, iaitu bulan Ramadhan. Bulan yang penuh dengan keberkatan, sebagaimana firman Allah, maksudnya :

Sesungguhnya Kami menurunkannya (Al-Qur’an) pada suatu malam (Lailatul Qadr) yang di berkati. Dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Pada malam yang berkat itu, dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah” Ad-Dukhan : 3 – 4.

Dan juga seperti mana Allah berfirman, maksudnya :

Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia,,,” Al-Baqarah : 185

Juga bulan yang mempunyai malam yang lebih baik dari seribu bulan, iaitu Lailatul Qadr.

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur’an) pada malam Lailatul Qadr. Dan apakah engkau mengetahui apa itu Lailatul Qadr? Malam Lailatul Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan…” Al-Qadr 1 – 3.


Amatlah rugi bagi sesiapa yang mensia-siakan dan tidak memanfaatkan bulan Ramadhan ini semaksima mungkin dengan perkara ibadah. Peluang umat Islam untuk mengaut ganjaran pahala yang Allah tawarkan sangat terbuka luas. Dengan pelbagai ibadat, seperti bertadarus Al-Qur’an, berzikir, bersedekah, beriktikaf, berselawat, solat terawih serta solat sunat dan fardhu, Allah menjanjikan pahala yang berganda pada tiap-tiap nya.

Bulan Ramadhan juga merupakan musim kebaikan untuk melatih dan membiasakan diri memiliki sifat-sifat mulia dalam agama Islam, di antaranya sifat sabar. Sifat ini sangat agung kedudukannya dalam Islam, bahkan tanpa adanya sifat sabar bererti iman seseorang hamba itu akan pudar.

Sesungguhnya orang-orang yang bersabar akan disempurnakan (ganjaran) pahala mereka tanpa batas.” Az-Zumar : 10

Akhirnya, kami dari Pimpinan KMKJ sesi 2012/2013 mengucapkan kepada seluruh ahli KMKJ yang berada di Jordan, Malaysia dan negara-negara lain, “Selamat Menyambut Bulan Ramadhan dan Selamat Berpuasa”. Semoga kita semua dapat mengambil kesempatan untuk meningkatkan lagi ibadah kita pada bulan Ramadhan serta dapat mengambil kesempatan untuk mendidik diri kita menjadi hamba yang soleh/ah.

[ Biro Pembangunan Minda dan Rohani KMKJ 2012/2013 ]

About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 11:46:00 AM . Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 11:46:00 AM . Filed under , , . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " Allah menjanjikan pahala yang berganda-ganda pada bulan Ramadhan "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive