Headlines
Published On: Thursday, June 14, 2012
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

[Design+Tazkirah] Jom Ke Kuliah !



 Sedar tidak sedar, cuti yang telah mengulit kita kian mengurai pergi. Beruntunglah bagi mereka yang telah memanfaatkan nikmat masa cuti mereka dengan baik. Manakala, amat rugilah kepada mereka yang sebaliknya.  Walaubagaimanapun, semoga setiap detik masa yang berlalu terus mendapat redha Allah.  Insyallah.

Dengan berakhirnya fatrah cuti ini, maka akan bermulalah putaran kehidupan bermuhadharah bagi sahabat-sahabat yang mengambil madah untuk fasal soifi. Kami dari pihak kepimpinan KMKJ sesi 2012/2013 mengucapkan ‘ Selamat Kembali ke Kuliah’.

Rata-rata dalam kalangan kita ada yang menempah cuti sehingga bulan September. Namun, tidak  kalah juga masih ramai yang berhasrat untuk mengambil madah bagi fasal soifi dimana, seperti yang kita tahu, musim ini adalah musim panas. Tidak dinafikan, keadaan cuaca yang kering dan panas ini terkadang menyebabkan kita mudah menjadi letih dan dahaga, tetapi ia bukanlah suatu alasan untuk melunturkan semangat sebahagian daripada kita untuk meneruskan pengajian.



Tambahan,bulan ramadhan bakal bertamu. Ini akan lebih menguji tahap kesabaran dan kegentalan jiwa kita dalam menuntut ilmu Allah di bumi Jordan ini. Diharapkan, semoga semangat yang dibina terus berkobar untuk meneruskan pengajian. Tanamkan niat yang ikhlas dalam menuntut ilmu. Usahalah sedaya mungkin untuk mendapatkan keputusan yang terbaik bagi fasal ini.

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: ”Jika kiamat telah hampir sedangkan pada tangan salah seorang dari kamu terdapat biji benih yang hendak ditanamnya maka jika dia mampu hendaklah dia menanamnya!” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Imam Ahmad)

Sunnah Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam yang sebenar adalah hendaknya setiap orang Islam berkerja di dunia ini dan perkerjaan tersebut hendaklah dilakukan sebaik mungkin. Begitu juga dalam menuntut ilmu. Harus belajar dengan perasaan yang bersungguh-sungguh dan rajin. Tidak boleh bermalas-malasan. Seiringkan antara usaha, tawakkal dan doa. Pasti kejayaan yang ditemui.


Akhir kata, jom kembali ke kuliyah dengan niat, semangat dan cita-cita yang menggunung tinggi agar impian bisa digapai.



About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 10:24:00 AM . Filed under , , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 10:24:00 AM . Filed under , , , . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " [Design+Tazkirah] Jom Ke Kuliah ! "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive