Headlines
Published On: Sunday, May 27, 2012
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

[Design+Tazkirah] Selamat Bercuti dan Selamat Bermusafir



Alhamdulillah, akhirnya kita tiba di penghujung fasal thani 2011/2012, sebahagian daripada kita telah pun selesai berjuang mengharungi imtihan nihaei bagi fasal ini. Kami dari pihak Pimpinan KMKJ 2012/2013, mendoakan mudah-mudahan Allah memberikan kejayaan kepada kita semua, setimpal dengan usaha yang telah kita lakukan. Kejayaan hakiki hanya akan datang bagi mereka yang ikhlas dan bertawakkal kepada Allah. Selesai berimtihan, cuti pula menjengah tiba. Cuti merupakan nikmat daripada Allah, yang perlu kita syukuri. Mungkin ada di antara kita ternanti-nanti sejak dari awal lagi. Mereka yang ternanti-nanti, mungkin punya pelbagai perancangan ingin bermusafir dan yang tidak punya perancangan, sibuk mencari info tempat-tempat yang menarik yang ingin di lawati. Namun, ada yang ingin sekadar bercuti di rumah, sambil membuat persiapan awal untuk fasal soifi akan datang.

Apa pun perancangan kita, perlu di ingatkan, cuti merupakan suatu nikmat masa yang Allah berikan. Sebelum ini, kita sibuk dengan buku-buku, dengan bahas-bahas, dengan kelas-kelas, sehinggakan masa kita menjadi begitu sempit dan terhad. Hari ini, masa kita menjadi teramat-amat lapang. Sebagaimana kita mengakui dan menjadikan Nabi Muhammad s.a.w sebagai teladan dalam setiap gerak-geri kita seharian, maka semestinya kita mengingati pesanan baginda kepada kita agar merebut 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara. Salah satunya “lapang sebelum sempit”.
Daripada Ibnu Abbas : Rasulullah s.a.w bersabda : “Rebutlah 5 perkara sebelum 5 perkara, masa muda sebelum tua, sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit dan hidup sebelum mati.” - riwayat Al-Hakim - Hadis ini adalah soheh menurut syarat Sheikhain.

            Berdasarkan pesanan Baginda s.a.w, ambillah peluang masa yang kita ada sepanjang tempoh cuti ini, dengan mengisinya dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Bagi mereka yang ingin bermusafir, samada di luar atau dalam negara Jordan, ambillah pengajaran daripada perjalanan ke tempat-tempat yang di lawati khususnya tempat-tempat yang mempunyai sejarah yang tersendiri. Sebagaimana firman Allah :

Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu sunnah-sunnah Allah(hukuman-hukuman Allah yang berupa malapetaka, bencana yang ditimpakan kepada orang-orang yang mendustakan Rasul); oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).”
-  Al-Imran : 137

                Bagi yang bercuti di rumah ataupun pulang ke Malaysia, ambillah peluang ini untuk menjalinkan hubungan silaturrahim dengan sahabat-sahabat serta sanak-saudara. Ziarahilah mereka, rapatkan lagi hubungan persaudaraan Islamiah yang sedia ada. Tidak lupa juga, sekiranya mempunya masa kelapangan, penuhi lah dengan membaca, mencari dan menambah pengetahuan dan ilmu luar dari sukatan pembelajaran di jamiah. Semoga kita semua menjadi hambaNya yang bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. Kami dari pihak Pimpinan KMKJ 2012/2013, mengucapkan selamat bercuti dan selamat bermusafir buat seluruh ahli KMKJ di Jordan.

“Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Setiap waktu Dia dalam urusan (menciptakan, menghidupkan, mematikan memelihara, memberi rezeki, memberi nikmat dan lain-lain). Maka nikmat Tuhan yang manakah kamu ingin dustakan?”  Ar – Rahman : 29-30

About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 3:22:00 PM . Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 3:22:00 PM . Filed under , . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " [Design+Tazkirah] Selamat Bercuti dan Selamat Bermusafir "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive