Headlines
Published On: Sunday, November 13, 2011
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

Ado gapo dengey Dana Kijang Emas KMKJ?




Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t..

Dengar  sahaja perkataan  ‘sedekah’ ,mungkin ramai diantara kita sudah mengetahui kenapa post ini dikeluarkan.Sudah lali dengan perkara sebegini saban bulan @ saban tahun,,mendengar dan memperkatakan perkara yang sama..Tetapi siapa kita untuk lari daripada perkara sebegini?? Adakah kita tidak bersyukur ada lagi insan  yang dapat menyeru kita melakukan kebaikan?? tepuk dada,tanyalah iman..

             “erm,,nak suruh orang derma lettuww....”
         “tiap-tiap tahun nak kutip,,tak cukup lagi ke??..habis duit aku...”
         “ingat aku ni kaya ke ape??..aku pun susah jugak..”

Mungkin ada segolongan daripada kita yang terdetik di hatinya sebegini..Na’uzubillah..tetapi inilah realiti umat kita sekarang,,terlalu susah untuk bersedekah,.. terlalu susah tangan tersebut nak diselukkan ke saku bagi mengambil beberapa keping wang syiling atau kertas untuk diberikan kepada tabung kebajikan yang bergerak yang minta diisi..

Kalau ada pun yang menyeluk , pasti bentuk duit syiling itu akan dipilih pilih terlebih dahulu...



Subhanallah...tidak tertarikkah kita dengan janji – janji ALLAH ini?? .. Alangkah ruginya kita yang berkira-kira untuk menderma / bersedekah… Bukankah dengan bersedekah atau menderma akan menambahkan lagi ‘saham’ pelaburan kita di akhirat kelak??

   “ Perumpamaan mereka yang membelanjakan hartanya demi mendapat ridha Allah dan meneguhkan (keimanan) jiwanya adalah bagaikan sebidang kebun ditempat yang tinggi. Ketika ditimpa hujan lebat maka hasil buahnya duakali lipat banyaknya. Jika hujan lebat tidak turun maka hujan gerimispun telah mencukupi. Dan Allah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.”
(Al-Baqarah Ayat 265)

Hakikatnya,keikhlasan tidak dihitung melalui nilai wang yang disedekahkan. 

Biarpun sedikit, dengan hati yang tenang, dengan hati yang rendah diri, dengan hati yang ingin mendapatkan keredhaan Allah, itulah hati yang kita cari! Biarpun sebiji tamar.

Sedekah anda, walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah Azza Wa Jalla.Nilai sesuatu amal itu bukanlah bergantung kepada banyak atau sikitnya amal kita, tetapi ia bergantung kepada niat dan matlamat sesuatu amal itu sendiri..

Ingatlah,..tangan yang memberi lebih mulia daripada tangan yang menerima..Sekecil mana sumbangan yang dihulurkan,,ia cukup bermakna kepada si penerima,,malah ‘buah tangan’ yang tidak seberapa itu mampu menerbitkan senyuman walaupun hanya seketika..

Rasulullah ada bersabda,mafhumnya:

"Barangsiapa membelanjakan hartanya di jalan Allah, nescaya Dia akan
membalasnya dengan 700 kali lipat"

(Hadith Riwayat at-Tirmidzi dan an-Nasai)

Sudah terang lagi bersuluh,,..tawaran ALLAH adalah yang terbaik!! Ayuh kita berlumba dan berusaha untuk membuka “akaun Pelaburan Akhirat” yang pastinya tidak akan rugi malah sentiasa mendapat keuntungan yang besar setiap masa, waktu dan ketika. Bagi mereka yang telah pun mempunyai akaun tersebut, tetapi mungkin telah lapuk dan usang dek kerana tidak pernah bertambah pelaburannya , usahakan lah untuk menambah pelaburan tersebut sebelum kaunter pelaburan tersebut ditutup rapat (mati)..Yok sedekah yok!!!!

Sehubungan dengan itu,kami dari pihak DANA KIJANG EMAS  Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan (KMKJ) sesi 2011/12 ingin membuka ruang dan jalan kepada seluruh ahli KMKJ untuk kita sama-sama berlumba mengisi saham kita di akhirat kelak.,Insya’ALLAH..

Tujuan unit DANA KIJANG EMAS ini diwujudkan adalah untuk membantu meringankan beban kewangan ahli KMKJ yang tidak berkemampuan khususnya dalam urusan pendidikan mereka seperti membayar yuran dan sebagainya..Oleh itu,,kami sangat mengalu-alukan pelajar-pelajar yang mempunyai scholarship untuk menjadi salah seorang daripada penyumbang dana.

Tidak pernahkah kita terfikir, alangkah indahnya melihat teman-teman seperjuangan kita turut merasai kesenangan dan nikmat yang kita rasa selama ini,ADA WANG KITA yang mengalir di situ,tanda kasih dan cinta buat mereka yang bernama SAHABAT.

Berminat untuk menyumbang??kami menawarkan 2 skim untuk anda iaitu minimum JD3 sebulan untuk penyumbang tetap (selama setahun) manakala untuk penyumbang fleksibel anda bebas untuk menyumbang pada bila-bila masa dan tidak terikat kepada tempoh tertentu..

p/s:bagi ahli KMKJ yang ingin membuat permohonan pinjaman dana,insyaAllah tawaran pinjaman dana akan dibuka menjelang semester kedua nanti.
Marilah bersama-sama kita merasai kemanisan nikmat persaudaraan dalam perhubungan!!
                          “KEBAJIKAN TERJAMIN,BEBAN TERLERAI”

Berminat??,,tetapi tidak tahu siapa yang patut dihubungi?? Kami ada..

 SYABAB:

1)            Abdul Hadi bin Shamsul Bahrin                   [0779669739]
2)            Nik Abdul Halim bin Seman                         [0776878124]
3)            Muhamad Izzat Syameer bin Mohd Zaid      [0777231547]

 AKHAWAT:

1)              Nur Amalina binti Juhari           [0779974126]
2)              Norfazliana binti Marzuki          [0775187239]
3)              Malini binti Hasan                      [0775220167]



About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 9:33:00 PM . Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 9:33:00 PM . Filed under , . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " Ado gapo dengey Dana Kijang Emas KMKJ? "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive