Headlines
Published On: Friday, March 19, 2010
Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan

"Kebajikan Terjamin, Beban Terlerai" - IKLAN DANA



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

SEDEKAH.
Mungkin kita sudah lali dengan perkataan “sedekah”. Setiap kali program, tabung kebajikan akan bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain minta diisi. Pernahkah kita merasa situasi dibawah?

·         “kalau aku tak bagi, nanti orang kata aku kedekut. Malu la aku. Bagi jela sedinar. Alah,sedinar je pun”
·         “wah..inila masanya untuk aku bersedekah. Aku bagi 10 dinar, nanti orang nampak aku bagi duit banyak. Baru mereka tahu aku ni baik orangnya”
·         “alamak..ada tabung kebajikan la. Aku pura-pura tak bawa beg duit la. Ingat aku ni badan kebajikan ke? Aku nak guna duit nak beli handphone baru”

Ayuh kita muhasabah. Di manakah kita? Adakah kita berada di situasi pertama? Atau kedua?  Atau ketiga? Na’uzubillah. 




Ya..mungkin hati kita kadang-kadang TERpesong niat. Oleh itu setiap amalan kita, sentiasalah mentajdid niat kerana Allah SWT.  Adakah kita tidak merasa rugi disebabkan niat kita yang terpesong itu menyebabkan amalan kita sia-sia? Hanya menjadi debu berterbangan. Kosong! Bahkan tidak mampu menambahkan neraca timbangan amalan kita di akhirat kelak. Rugi, bahkan sangat rugi. Mahukah kita menjadi orang yang rugi? Tepuk dada, tanyalah iman.

Hakikatnya,keikhlasan tidak dihitung melalui nilai wang disedekah. Biarpun sedikit , dengan hati yang tenang, dengan hati yang rendah diri, dengan hati yang ingin mendapatkan keredhaan Allah, itulah hati yang kita cari! Biarpun sebiji tamar.

"Bandingan pemberian orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai, setiap tangkai itu mengandungi 100 biji. Dan ingatlah, Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas ( rahmatNya ) lagi meliputi ilmu pengetahuanNya".
( Al-Baqarah : 261 )

Allah telah menjanjikan pahala berlipat kali ganda kepada tangan yang memberi. Jom kita rebut peluang ini! Allah telah mengadakan ‘JUALAN MURAH’ dan ’SALE’

'Jualan murah’ ini sangat menguntungkan kita. Jika dibandingkan dengan jualan murah di pasaraya-pasaraya besar, namun tidak mampu menandingi tawaran hebat yang ditawarkan oleh Allah kepada kita.

“wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNYA dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui”
(As-Saff:10-11)


Tawaran Allah VS tawaran pasaraya
ü  Allah menawarkan selama-lamanya selagi kita hidup. Namun pasaraya hanya seminggu? Sebulan?
ü  Allah menawarkan keuntungan kepada kita berlipat kali ganda, tidak mampu dihitung oleh kita. Namun,pasaraya 10%,50% potongan?

Sudah terang lagi bersuluh. Tanpa ragu-ragu, tawaran Allah adalah yang terbaik. Kita mampu berebut-rebut untuk membeli di pasaraya yang memberikan tawaran hebat, jangan pula kita menolak tawaran yang lagi hebat daripada Allah. Ayuh kita berlumba!
Sehubungan dengan itu, Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan (KMKJ) sesi 09/10 ingin membuka ruang dan jalan kepada ahli KMKJ untuk sama-sama berlumba ke arah kebaikan. Pihak Badan Pengurus pada sesi ini telah menubuhkan DANA KIJANG EMAS KMKJ yang bertemakan ‘Kebajikan Terjamin, Beban Terlerai’.

Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai DANA KIJANG EMAS KMKJ ini? Silalah berhubung melalui:
SYABAB:
1)      Mohd Shakir Bin Zahari                  [0776462868]
2)      Hazmi Bin Hanipa                             [0779069832]
3)      Muhammad Fadzli Bin Mokhtar [0779669714]
4)      Abdul Hadi Bin Shamsul Bahrin   [0779669739]


AKHAWAT:

1)       Hasnita Binti Abdul Halim              [0779850062]
2)       Nasuha Binti Zuraidi                        [0779849860]
3)       Nur Anis Afiqah Binti Mohamad Hanafi  [0779974187]

To be continued………. :)


Badan Pengurus KMKJ 09/10





About the Author

Posted by Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 9:18:00 AM . Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 . Feel free to leave a response

By Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan on 9:18:00 AM . Filed under . Follow any responses to the RSS 2.0 . Leave a response

0 cadangan dan kritikan membina for " "Kebajikan Terjamin, Beban Terlerai" - IKLAN DANA "

Post a Comment

Tv Kmkj

    Blog Archive